Nauczanie i uczenie się w czasie Covid-19

Poprosiłem kilku rodziców, którzy są również nauczycielami, aby opowiedzieli o swoich osobistych doświadczeniach podczas blokady, w nadziei, że ten nowy związek może prowadzić do lepszej przyszłości edukacyjnej.

Badania pokazują, że najważniejszym czynnikiem decydującym o sukcesie edukacyjnym dziecka jest zaangażowanie jego rodziców lub podstawowych opiekunów. W pierwszych tygodniach zakłóceń spowodowanych przez pandemię rodzice (zwłaszcza przedszkolaków i dzieci w wieku przedszkolnym) byli niezbędni do skoordynowanego wysiłku włożonego w przygotowanie i prowadzenie lekcji. Od tego czasu stali się oni współnauczycielami i sojusznikami.

Wielu z nauczycieli, z którymi rozmawiałem, cieszyło się doświadczeniem w nauczaniu online. Ogólnie rzecz biorąc, uczniowie dobrze reagowali na platformy cyfrowe. Tam, gdzie zajęcia online były opcją, rodzice docenili pakiety edukacyjne, które zostały zestawione i wysłane pocztą elektroniczną lub dostępne do odbioru ze szkoły. Byli wdzięczni za wysiłek, jaki nauczyciele włożyli w swoje zajęcia. Kiedy nauczyciele stali się kreatywni, na przykład robiąc domowe filmy wideo, przeprowadzając eksperymenty naukowe lub organizując zajęcia artystyczne i rzemieślnicze, rodzice byli pod pozytywnym wrażeniem.

Więc co możemy przewidzieć na nadchodzący rok szkolny? Wiemy, że cokolwiek to jest „new normal”, jest mało prawdopodobne, że będzie to coś takiego jak ten stary. Poza ogromnymi zmianami operacyjnymi w szkołach, jakaś forma nauczania na odległość jest tu na stałe. Być może spojrzenie na 3 kwestie, z którymi musieliśmy się zmierzyć w ciągu ostatnich kilku miesięcy, przyczyni się do poprawy edukacji w dłuższej perspektywie.

1 – Znaczenie emocji w osobistym samopoczuciu, podejmowaniu decyzji i sukcesie edukacyjnym

Jak nasi uczniowie zareagowali na przerwanie rutyny i ciągły napływ informacji o niebezpiecznym wirusie, który trzymał ich z dala od szkoły? Niektóre dzieci mogą nie chcieć wracać do starych rutyn (lub nowych i bardziej zdumiewających) po spędzeniu czasu w domu. Inne przyjmą to do siebie. Wszyscy szukamy sposobów na włączenie „new normal” do naszego życia.

2 – Znaczenie technologii i adaptacji

Jakoś nam się udało. Wystarczająco dużo z nas miało doświadczenie z zajęciami online, spotkaniami lub rodzinnymi rozmowami wideo, aby wiedzieć, że jest to możliwe. Istniał regularny kontakt mailowy i telefoniczny. Mogliśmy dzielić się naszymi lekcjami i materiałami z rodzinami. Udało się to wszystkim uczniom; musimy się poprawić, opierając się na tym, co poszło dobrze.

3 – Znaczenie rodziny w edukacji

Większość rodziców, z którymi rozmawiałam, było pozytywnie nastawionych do wkładu nauczycieli w czasie porodu. Niektórzy uważali jednak, że nauczyciele nie rozumieli presji w domu lub byli niesympatyczni wobec potrzeb swoich dzieci. Musimy słuchać doświadczeń rodziców i uczyć się od nich, a także dostrzegać głęboki wpływ, jaki rodzice mają na przyszłość swoich dzieci.

Nauczyciele, rodzice i dzieci uczyli się przez cały czas trwania pandemii. Dostosowywali się do nowych sytuacji i nowych miejsc pracy oraz rozwijali umiejętności przetrwania i rozwiązywania problemów. Wniosek jest taki, że wszyscy jesteśmy zaangażowani w proces uczenia się przez całe życie.