Czynniki wpływające na naukę

Jeśli kiedykolwiek próbowałeś oczyścić głowę, wychodząc na spacer na zewnątrz lub wyciągając strefę przez okno, gdy chmury się toczą, intuicyjnie trafiasz w coś, nad czym naukowcy pracują od lat: Nasze naturalne i zbudowane środowisko wydaje się wpływać na to, jak myślimy i czujemy. Naukowcy skupili się ostatnio na określeniu, w jaki sposób czynniki środowiskowe mogą wpływać na zdolność dzieci do uczenia się. Badania pokazują, że dobrze zaprojektowane środowisko nauczania uzupełnia oparte na dowodach naukowych metody pedagogicznych i opracowywanie programów nauczania. Przyjrzyjmy się czterem czynnikom środowiskowym, które mogą poprawić lub utrudnić uczenie się.

Ekspozycja na światło dzienne może wzmocnić proces uczenia się

Światło nie tylko pozwala nam widzieć świat wokół nas. Kiedy światło dostaje się do naszych oczu, włącza również system niewizualny, który wpływa na czas naszych cykli snu i nasze możliwości poznawcze. W rzeczywistości, części naszych oczu łączą się bezpośrednio z tą częścią naszego mózgu, która wydziela hormony wpływające na nasz poziom snu (melatonina) lub czujności (kortyzol).

Co ważniejsze, całe światło nie jest takie samo. Podczas gdy obecność jakiegokolwiek światła może wpływać na wydzielanie hormonów poprzez ten niewizualny system, światło niebieskie ma największy wpływ. Ludzie są bardziej czujni i mniej senni, gdy są wystawieni na działanie niebieskiego światła w porównaniu z innymi długościami fal. Światło słoneczne, diody LED o pełnym spektrum i większość ekranów cyfrowych jest bogata w światło niebieskie.

Jedno z badań 21.000 amerykańskich uczniów szkół podstawowych wykazało, że w ciągu jednego roku szkolnego dzieci, które były narażone na więcej światła słonecznego podczas dnia szkolnego, wykazywały 26% wyższe wyniki czytania i 20 procent wyższe wyniki matematyki niż dzieci w mniej słonecznych klasach. Jednak nawet jeśli klasa ma mniej światła naturalnego niż byś chciał, inne badania wykazały, że zastąpienie sztucznego oświetlenia żarówkami wzbogaconymi na niebiesko może poprawić wyniki poznawcze uczniów.

Ekspozycja na światło niebieskie w ciągu dnia może mieć silny wpływ w szczególności na młodzież. Zmiany biologiczne w okresie dojrzewania opóźniają cykl snu poprzez przesunięcie wydzielania melatoniny na późniejszy okres wieczorny i później rano. Oznacza to, że nastolatki często kumulują zadłużenie nocne w ciągu tygodnia, co ma negatywny wpływ na wyniki w nauce. Po pierwsze, pozostawia je mniej czujne i zdolne do zwracania uwagi w ciągu dnia szkolnego, a tym samym mniej zdolne do uczenia się. Po drugie, wpływa to na jakość i ilość snu, zakłócając zdolność mózgu do przechowywania dziennej nauki. Późniejsze godziny rozpoczęcia nauki w szkole mogą pomóc w ograniczeniu tych wyzwań, ale pomocne może być również oświetlenie światłem niebieskim w ciągu całego dnia szkolnego. Światło przywraca rytm okrężnego ciała, więc wystawienie nastolatków na działanie światła może zwiększyć ich czujność i poprawić wyniki w nauce.

Nocna ekspozycja na światło może utrudniać naukę

Biorąc pod uwagę fakt, że nastolatki amerykańskie spędzają średnio dziewięć godzin dziennie na korzystaniu z mediów cyfrowych, rosną obawy związane z ekspozycją na światło niebieskie przez cały ten czas wyświetlania na ekranie. Jeżeli taka ekspozycja zdarza się, gdy dzieci przygotowują się do snu, niebieskie światło może nasilać zakłócenia snu spowodowane przez asynchronię pomiędzy początkiem szkoły a ich opóźnionymi cyklami snu i czuwania.

Poprzez zakłócanie wzorców snu dzieci, ekspozycja na światło niebieskie przed snem również przeszkadza w uczeniu się, pozostawiając je śpiące i mniej zdolne do uczenia się następnego dnia, jak również poprzez zakłócanie procesu przechowywania dziennej nauki, która ma miejsce podczas snu. W rzeczywistości, jednym z najprostszych sposobów na pobudzenie procesu uczenia się jest poprawa jakości i ilości snu. Skrócenie czasu na ekranie przed snem może skutecznie zmaksymalizować korzyści płynące z nauki.

Interakcja ze środowiskiem naturalnym jest dobra do nauki

Myślisz, że twoja uczennica oddziela się od siebie, kiedy patrzy przez okno podczas zajęć? Może instynktownie poszukuje resetu poznawczego, który poprawi jej zdolność koncentracji. Wiele badań wykazało moc środowiska naturalnego – prawdziwego lub symulowanego w grach wideo – – w uczeniu się i dobrym samopoczuciu dzieci.

Jedno z badań przeprowadzonych wśród ponad 10 000 uczniów piątej klasy wykazało, że dzieci w szkołach o nieograniczonych poglądach na temat przyrody testowane były wyżej w czytaniu, matematyce i sztukach językowych niż uczniowie w szkołach o widokach miejskich (lub w ogóle ich nie ma).Inne badania wykazały, że interakcja z naturą może być szczególnie pomocna dla dzieci z ADD i ADHD, i że im bardziej zielona przestrzeń zabaw dziecka, tym bardziej zredukowane jego lub jej objawy deficytu uwagi.

Ponownie, nie martw się, jeśli w klasie lub sypialni dziecka brakuje widoków na przyrodę. W badaniu z 2009 roku, naukowcy wprowadzili do klasy rośliny liściaste i znaleźli pozytywny wpływ na samopoczucie i zachowanie uczniów, przy mniejszej liczbie godzin zwolnień lekarskich i wydarzeń dyscyplinarnych.

Projektowanie sal lekcyjnych może odwracać uwagę od nauki.

Wiele czynników, które składają się na wygląd klas, zostało zbadanych pod kątem ich wpływu na proces uczenia się. Czynniki, które mogą najbardziej przeszkadzać w nauce to hałas, temperatura i (co zaskakujące) rozmieszczenie siedzeń.

  1. Hałas: Zakłócające efekty hałasu podczas nauki – w szczególności hałasu, który obejmuje głosy (język) – są dość głębokie u małych dzieci. Prawdopodobną przyczyną jest to, że systemy mózgowe, które pozwalają nam odfiltrować rozproszenie uwagi i skupić się na zadaniu, które mamy pod ręką (funkcjonowanie wykonawcze), wciąż rozwijają się u dzieci. W związku z tym dzieci są szczególnie narażone na działanie hałasu. Ponieważ hałaśliwe zakłócenia utrudniają dzieciom pozostanie w pracy, ma to powszechny wpływ na uczenie się. Wykazano, że hałas ma ogromny wpływ na naukę czytania, pisania i rozumienia, a także na ogólne wyniki w nauce.
  2. Temperatura: Jeśli temperatura w klasie lub w domu, w którym uczymy się poza komfortowym zakresem, może być źródłem rozproszenia uwagi, które przeszkadza w nauce. Przegląd badań nad zależnością między temperaturą a wynikami nauczania ujawnił idealne zakresy temperatur dla optymalnego uczenia się: między 68 a 74 stopnie Fahrenheita, z wilgotnością około 50 procent.
  3. Rozmieszczenie miejsc siedzących: Innym źródłem rozproszenia uwagi może być układ biurek i krzeseł w klasie. W ramach klasycznego badania naukowcy przetestowali trzy modele siedzisk o różnych poziomach aranżacji niezależnych i interaktywnych. Pokazały one, że uczniowie szkół podstawowych mają najmniej zadań, gdy biurka są ustawione w rzędach, lepiej w zadaniach, gdy są ustawione w klastrach, a najlepiej w zadaniach, gdy są w półkolu. Inne badanie sugeruje jednak, że najlepszą aranżację należy ustalić poprzez dopasowanie jej do danego zadania: Bardziej interaktywne zadania korzystają w większym stopniu z interaktywnych ustaleń (półkole i klastry) oraz niezależnych zadań z niezależnych ustaleń (wiersze).

Podsumowując, istnieje wiele rzeczy o zbudowanych i naturalnych środowiskach, które mogą mieć wpływ na uczenie się studentów, przy czym niektórzy badacze sugerują, że 10 do 15 procent wariancji w wynikach nauczania akademickiego ma wpływ na środowisko.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *