10 Kroki do nauki czytania dla dzieci

Nauka czytania jest jedną z najważniejszych rzeczy, które dziecko będzie robić w swoim życiu. To dlatego, że żyjemy w społeczeństwie, w którym umiejętność czytania i pisania jest kluczem do sukcesu. Kiedy umiejętność czytania nie rozwija się z dnia na dzień, niektórzy rodzice i nauczyciele martwią się, że są na złej drodze do nauki.

Ale wybór odpowiedniej książki i najlepszy sposób nauczania czytania zależy od każdego dziecka. Nie ma dwóch osób, które opanowałyby czytanie w tym samym czasie lub tempie, a cierpliwość i wytrwałość to konieczność, szczególnie w przypadku dzieci, które zmagają się z trudnościami w nauce lub różnicami.

Nauczanie dziecka czytania rozpoczyna się od narodzin wraz ze wzmocnieniem umiejętności czytania przed narodzinami. Niemniej jednak, większość dzieci oficjalnie uczy się czytać w wieku od 5 do 7 lat.

Jednym z najczęstszych sposobów nauczania czytania jest metoda dźwiękowa, w której dzieci są zachęcane do czytania na głos, wymawiając każdą literę lub grupę liter, aż do momentu rozpoznania słowa po dźwięku.

W tym samym czasie nauczyciele będą uczyć wzroku słów, czyli wspólnego słownictwa, które dzieci mogą zapamiętać, aby zmniejszyć obciążenie poznawcze związane z dekodowaniem zdań. Teoria mówi, że im mniej słów dzieci potrzebują, tym więcej uwagi muszą przetwarzać większą liczbę terminów i rozumieć słownictwo, z którym nigdy wcześniej nie miały do czynienia.

W miarę jak dzieci stają się silnymi czytelnikami, coraz rzadziej czytają na głos i rozpoznają coraz więcej słownictwa z widzenia. To czyni je szybszymi. Mogą też robić więcej, jeśli chodzi o interakcję z czytanymi książkami, w tym śledzić bardziej skomplikowane narracje, rozumieć konkretne szczegóły, sedno sprawy oraz wyciągać wnioski i przewidywać.

Rozwijają swoje słownictwo, ponieważ czytanie wprowadza ich w nowe słowa, które mogą zrozumieć z kontekstu. Co więcej, czytanie wpływa na zdolność pisania. Dzieci rozwijają znajomość bardziej skomplikowanych struktur zdań i zaczynają je używać i dostosowywać do wyrażania siebie. Jest to kluczowa umiejętność, która będzie im służyć we wszystkich obszarach programu nauczania, od zajęć z języka angielskiego po studia społeczne.

Umiejętności przednauczelniane

Niektórzy nauczyciele umiejętności czytania i pisania określili jako ważne w przygotowaniu dzieci do nauki czytania. Dzieci mogą mówić w języku ojczystym, ale nie zawsze potrafią rozpoznać składowe fonemów składających się na słownictwo angielskie.

Głupie piosenki i rymowanki mogą pomóc zwrócić ich uwagę na dźwięki „Sssss” lub „shhh”, które muszą kojarzyć się z literami, aby odczytać ich pierwsze słowa. Muszą oczywiście nauczyć się alfabetu, ale czytanie książek polega również na zrozumieniu koncepcji narracji.

Jest to coś, czego rodzice mogą nauczyć, prosząc dzieci o przypomnienie sobie działań w kolejności, w jakiej miały miejsce, lub po prostu dając przykład i przećwiczyć z nimi zajęcia typu dayâs.

Rodzice są również zachęcani do czytania dzieciom, ponieważ pielęgnowanie miłości do książek zaczyna się w domu. Bardzo małe dzieci mogą nie rozumieć, co się czyta, ale zapoznają się z tym, jak działają książki, w tym z rozróżnieniem druku od obrazków.

Niemowlęta uwielbiają naśladować dorosłych, a przewracanie stron to świetny sposób na ćwiczenie swoich drobnych umiejętności motorycznych i chwytania szczypcami. Jeśli czytanie staje się rutyną, zaczynają się spodziewać zabawnych i rozrywkowych historii. Pozytywne skojarzenia, które powstają dzięki wysokiej jakości czasu spędzanego z rodzicami, pomogą im bardziej zainteresować się czytaniem książek na własną rękę.

Jak uczyć czytania

Dysleksja i umiejętność czytania

Niektóre dzieci mają trudności z czytaniem i może to być spowodowane trudnościami w nauce lub różnicami w nauce. Jedną z najczęstszych trudności w nauce jest dysleksja, czyli stan, w którym wpływają one na umiejętności czytania i pisania, w tym na umiejętność czytania i pisania.

Podczas gdy istnieje wiele rodzajów dysleksji i nie ma dwóch osób doświadczających tych samych objawów, niemożność usłyszenia fonemów w słowach jest często główną przyczyną trudności. W związku z tym dzieci mogą być zmuszone do nadmiernego uczenia się mapowania dźwięków i słownictwa wysokich częstotliwości oraz stosowania strategii, takich jak tworzenie urządzeń mnemotechnicznych, aby zapamiętać pisownię.

Przeczytaj więcej wskazówek na temat pomocy dzieciom z dysleksją w klasie.

Przetwarzanie powolne, ADD i ADHD

Dzieci, które zmagają się z powolnym przetwarzaniem, mogą mieć trudności z procesem dekodowania i przechowywaniem wszystkich szczegółów tekstu w pamięci wystarczająco długo, aby nadać mu sens.Zmniejszenie obciążenia poznawczego poprzez nauczanie słów z zakresu wzroku i zapewnienie dziecku tyle czasu, ile potrzebuje na czytanie tekstu, może pomóc mu rozwinąć silne umiejętności czytania i pisania.

Dzieci, które zmagają się z ADD i ADHD, mogą w znacznym stopniu skorzystać na zmniejszeniu rozproszenia uwagi i cichym otoczeniu, w którym można nauczyć się czytać. Skupiaj je na tekście i pozwól im robić częste przerwy i poruszać się przed powrotem do czytania.

Cierpliwość i czas są niezbędne do utrzymania frustracji na dystans i zapewnienia dzieciom pozytywnych skojarzeń z czytaniem. Dowiedz się więcej o problemach z czytaniem ADHD.

Pisanie na maszynie i czytanie

Jednym ze sposobów, aby pomóc zmagającym się z problemami czytelnikom, jest nauczenie ich pisania według specjalnie zaprojektowanego programu, takiego jak Touch-type Read i Spell. Jest to spowodowane tym, że wczesne etapy wymagają stopniowanego podejścia, które obejmuje jedną literę po kolei, a następnie przechodzi do kombinacji liter, a na koniec proste słownictwo i zdania.

TTRS jest wielozmysłowy i uczniowie są proszeni o wpisanie tekstu, który jest wyświetlany na ekranie i jednocześnie czytany na głos. Wzmacnia to fonikę i angażuje pamięć mięśni, co może być bardzo korzystne dla dzieci, które mają trudności w nauce i zmagają się z umiejętnościami czytania i pisania.

Pisanie na maszynie jest również kluczową umiejętnością dla dzieci z dysgrafią i dyspraksją, które mają problemy z pisaniem za pomocą długopisu i papieru.

WSKAZÓWKA: Czy wiesz, że dzieci mogą nauczyć się pisać na klawiaturze już od 6 lub 7 roku życia, kiedy ich ręce wygodnie mieszczą się na klawiaturze?

W związku z osiągnięciem bardziej złożonych modułów, programy do pisania na maszynie mają również pozytywny wpływ na umiejętności ortograficzne, a także poszerzają znajomość słownictwa o wysokiej częstotliwości i poprawiają umiejętności pisania.

Kurs TTRS dostarcza wielu pozytywnych informacji zwrotnych, czegoś, co jest niezbędne dla rozwoju poczucia własnej wartości i może być ukończony w tempie odpowiednim dla każdego ucznia.

Zobacz: Nauka czytania dla dzieci